Evaluatie UNESCO's Capaciteitsontwikkeling voor 'Education For All' (CapEFA) programma
Ockham IPS en ICON Institut hebben de evaluatie van het UNESCO's Capaciteitsontwikkeling voor 'Education For All' (CapEFA) programma uitgevoerd. Het doel van deze evaluatie is het bepalen van de relevantie en effectiviteit van de bijdrage van het programma aan de realisatie van de Education for All (EFA) doelen en het geven van bruikbare en tijdige aanbevelingen aan UNESCO over de positionering van het programma om tegemoet te komen aan toekomstige behoeften en uitdagingen ten aanzien van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG) en meer in het bijzonder SDG 4 om "inclusief en kwalitatief onderwijs te waarborgen en de mogelijkheden voor een leven lang leren voor iedereen te bevorderen". De focus van deze evaluatie lag op het beoordelen van de relevantie, effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid van het CapEFA-programma. De evaluatie werd uitgevoerd op basis van een gemengde methode. Het proces was gestructureerd in drie kernfasen: de desk- en aanvangsfase, de veldfase en de synthesefase. In de eerste fase werden een evaluatiekader en een methodologie voor gegevensverzameling uitgewerkt. In de tweede fase voerde het evaluatieteam in tien landen evaluaties ter plaatse uit; UNESCO voerde zelf 12 landenevaluaties uit en huurde externe consultants in voor de resterende doellanden. Met het oog op triangulatie werden extra interviews met UNESCO-personeel en donoren afgenomen en werden twee enquêtes gehouden, gericht op zowel nationale als mondiale belanghebbenden van het CapEFA-programma.
Evaluaties
Consultancy
Mondiaal
2015
2016
UNESCO
Projectcode: B034